torsdag, september 27, 2007

Mer språkseminarium

Efter lunch fortsatte min stund på pinsamhetens bänk:

-Ok, här kan ni läsa en text på H&M:s webb som handlar om de själva som företag. Föreläsaren säger mitt namn och frågar:
-Vad tycker du om den här texten?

Jävlar, tänker jag, måste jag prata inför 110 personer, inklusive en viss konferencier som har morgon-TV på söndagar. (hon ser snäll ut live också, bara så ni vet). Jag läser texten, försöker se obekymrad ut, harklar mig lite och säger:

-Jag tycker inte att den texten är bra, den beskriver inte vad H&M är för ett företag och det är just det jag vill läsa på den här sidan.
-Hmm, ok, jag däremot tycker att den är bra, säger copywritern. -Det här är ett bra exempel på hur text ska skrivas!

Efter tio minuter tar han fram en text från Lindex hemsida, pekar på mig och säger:
-Jaha, vad säger du om den här texten då?

Faan tänker jag, inte igen! Ansiktsfärgen börjar mer gå åt det babianstjärtsfärgade hållet. Men jag läser texten och svarar:

-Den här tycker jag är bra, den beskriver vad Lindex är för ett företag och vad de sysslar med och vad de säljer för något!
-Hmm, ok, jag tycker inte att den här texten är bra. Den är för mycket inifrån och ut, säger copywritern!

Det är inte mycket som funkar för mig den här dagen, behöva prata inför en stor publik, och dessutom säga fel saker mot vad föreläsaren hade tänkt sig. Däremot hävdar jag fortfarande att Lindex text beskriver bättre om sitt företag än vad H&M:s text gör. Ni hittar texterna under Om H&M och under Om Lindex på deras respektive hemsidor.

Inga kommentarer: